Pila, parel van Valle D'Aosta !


Valle D'Aosta
Het is weeral december. Kerstmis, feestdagen, koud weer en sneeuw, zijn een feit! Wat is 2016 toch snel gegaan. Het is daarom hoog tijd om jullie mijn allereerste ontmoeting met Italië te vertellen: Pila in Valle D’Aosta.

2016 was voor mij een jaar vol nieuwe uitdagingen: een thesis schrijven, mijn allereerste stage en… mijn eerste snowboardervaring! In februari 2016 ging ik samen met mijn vriend mee naar Italië om daar eens ‘goe op mijn gat te vallen’ en een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Ik leende wat ski-kleren van een vriendin (want zelf had ik niks), we legden onze valiezen klaar in de auto , en hup weg waren we voor een tocht van 12 uur richting het noorden van Italië.

Mont Blanc

Het eerste fenomeen dat ik mocht aanschouwen, was de fameuze Mont Blanc. Met zijn bijna 4809m hoogte, is hij de hoogste berg van de Alpen. Om met de auto vanuit Frankrijk naar Italië te reizen, ga je best door de 11,6 km lange tunnel die door deze berg loopt: de Montblanc tunnel. Het is één van de langste tunnels van Europa die ik gezien heb, zeker de moeite om eens door te reizen.

En dan. Dan was er licht op het einde van de tunnel. Het prachtige Valle D’Aosta liet zichzelf zien. Het was eindelijk zo ver: mijn eerste stappen op Italiaans grondgebied. Het klinkt misschien belachelijk, maar ik was zo blij als een kind in een snoepwinkel.

Eens in Pila, een ongelooflijk mooi skigebied met een 30-tal pistes, reden we naar ons hotel: Hotel Tivet. Daar leerde ik een hartelijkheid kennen van het Italiaanse volk, zoals ik het altijd voor ogen had. Voor mijn vriend, die hier al jaren komt, was het zoals thuiskomen bij zijn tweede gezin. De eigenaar Christian Bonin, verwelkomde ons alsof we zijn broers en zussen waren. Zijn hotel bevat een gezamelijke woonkamer, verzorgde slaapkamers, een wellness in de kelder, een jacuzzi buiten en een groot Italiaans buffet in het restaurant. Het adres van Hotel Tivet is :

Tivet 6 Pila Gressan Aosta
Frazione Tivet
11020 Gressan Aosta 
Italië

Terug te vinden op Tripadvisor en Booking.com

tivet hotel
Hotel Tivet
tivet hotel
Hotel Tivet

Nu dat we na een lange reis van 12u bekomen waren en onze kamers in dit gezellige berghotelletje kregen toegewezen, kon mijn snowboard-afgang beginnen…

snowboard
Eerste snowboard les

We besloten om een skipass te kopen en snowboardlessen te nemen bij  Scuala Sci Pila.
Onze snowboardleraar heette Nix Erik en leerde mij de basistechnieken van het snowboarden. Zelf houdt deze man zoveel van snowboarden, dat hij al zelfs zijn hoofd eens had gebroken. * slik *

Poep niet teveel naar achter, rechte rug, leunen naar de berg, gespreide armen ennnnnn… GAAN MET DIE BANAAN OP DE SNOWBOARDBAAN! Uiteraard, was ik weer de slechtste leerling van de klas, maar ik liet me niet ontmoedigen en ik wou vooral genieten van de mooie besneeuwde Italiaanse omgeving. Op het einde van de vakantie, was ik in staat om van de blauwe piste veilig en wel naar beneden te gaan: mission accomplished!

snowboard
The view ;) 

pila
Veilig de berg af! 
pila
En terug de berg op met de skilift!

Dus het is bijna weer zo ver… In het voorjaar van 2017 breekt het skiseizoen weer aan. Kies eens iets anders dan het klassieke Les2Alpes of het Tirolgebied in Oostenrijk, en neem eens een kijkje in het noordelijkste deel van het oh-zo mooie Italië: Valle D’Aosta. De mensen spreken perfect tweetalig (Frans en Italiaans) en ze helpen je graag bij elke vraag met een glimlach.

Ten slotte wou ik jullie nog een fijne Kerst toewensen en een gelukkig 2017! Het zal weer even duren voor ik iets online zet op mijn blog, dankzij examens *zucht * ... 

Alla Prossima, bellas ! NEXT BLOG: ROME 

rome
Fijne Kerst en een gelukkig 2017 !

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

5 Italiaanse afstudeertradities

Pisa is meer dan de schuine toren alleen: 6 andere aanraders

Move over Paris, Venetië is de échte stad van de liefde